lördag 8 augusti 2009

En blandning av sött och salt...

Sitter med programmet för Stockholm Comedy Festival framför mig. Det finns judisk stand up, kurdisk stand up, persisk stand up, överklass stand up, finsk afton, radio comedy, oslipat, best of Malmö m.m. Saknas det inte någon grupp? Varför inte en västkust stand up? Best of Göteborg? (humorns huvudstad) Jag nämner inga namn... Min åsikt är att den råa, politiska, attitydkomiken inte finns i Göteborg i lika stor utsträckning som i Stockholm. Den "goa" västkusthumorn funkar inte i huvudstaden för den är inte lika "inne". Jag kan ge ett exempel: Jag körde på en klubb i Stockholm och tog upp min rutin att jag jämför mig själv med en tecknad neger. När jag gått av scen kommer en komikerkollega fram till mig och säger: Det där med negern kan vara känsligt här. En stockholmskomiker kommer till västkusten och kör material om döda barn och sänker stämningen i publiken totalt. Jag diskuterar ämnet med en annan komiker och får till svar: Det funkar i Stockholm. Detta är som sagt mina synpunker, men jag kände att jag var tvungen att skriva av mig. För jag är för mesig för att ta upp denna diskusion "live" med någon. Den 10:e augusti släpps biljetterna till Thomas Peterssons jubileumsshow. Han är från västkusten.

2 kommentarer:

standuplars sa...

Tänkvärt P-O, tänkvärt!

Fritte Fritzson sa...

Kan i och för sig ha att göra med att neger är ett ord som inte används i Sverige sen typ 60-talet. Detta sagt utan att ha sett din rutin.

Bloggarkiv

Mitt foto
Falkenberg, Halland, Sweden
Ståuppkomikens Stig-Helmer. Lagom rolig, lagom mesig och med dubbelnamn.