fredag 26 december 2008

God forstättning...?

Är den så god? Man är ju så trött på god mat. I flera dagar så har man ätit sig "redigt stinn i bugen" eller som man säger i Göteborg, "Är enna gôrmätt". Eller i Stockholm, "Sjukt mycke´ krubb i kistan". Eller ni som föredrar latin, Volvo. Grönkålen har börjat höra av sig, skinkan står en upp i halsen. (Nu fick jag konstiga bilder i huvudet.) Men vilken senap ska man välja att ha på skinkan? Mild, stark, finkornig, grovkornig, fransk, skånsk, Hultgrens, Slotts eller apotekets egna? Dijon? Kanske mild finkornig fransk eller stark finkornig skånsk, apotekets grovkorniga, blå senap, Slotts hemmalagade dijonsenap... Likadant är det ju med sillen: Kryddsill, löksill, Jack Danielssill, inlagd, utlagd, pålagd, avlagdsill, lipsill. Kanske den mer vanliga senapssillen? Är det då senapssillen med mild grovkornig smak eller stark finkornig smak, fransk eller skånsk? Kanske dijonsenapssill?
Fick jag några julklappar då? Nä. Jo förresten, jag beställde en ny kaffebryggare på Siba på julaftonsmorgonen, de hade redan börjat med mellandagsrean.
Nyårslöften då? Nästa jul kommer att bli precis likadan som den som gick. De vuxna tittar på Kalle Anka samtidigt som det fikas mandelmusslor med grädde och marsipantomte. Gräddnougatpralinen väljs först i Alladinasken och det berättas alltid samma gamla julanekdoter. Men jag lovar att nästa jul då ska det bli mer kryddnejlikeapelsiner än grönkålsfisar.

På tal om senap, så kom jag och tänka på "Korven" med bl.a Lasse O´Månsson. Jo den fanns på Youtube.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

Mitt foto
Falkenberg, Halland, Sweden
Ståuppkomikens Stig-Helmer. Lagom rolig, lagom mesig och med dubbelnamn.