lördag 31 maj 2008

Ett ord jag aldrig hört förut...

... läste jag i Aftonbladet i dag. Det var i Markus Larssons recention av Kiss spelning i Stockholm igår. Han skrev lite om varje låt och plussatte dem. Om låten "She" som fick ett plus skrev han bl.a: "Tröttsam orgie av fyrkantiga kukriff" ??? Fyrkantiga kukriff??? Vad menar han? Jag försöker få fram bilder i huvudet hur det kan se ut eller hur det kan låta, men nä jag lyckas inte. Jag var själv inte på konserten. Någon annan som var där som kan förklara för mig? Markus Larsson, om du läser detta, hör av dig! Är det bara Tommy Thayer i Kiss som klarar av fyrkantiga kukriff eller gör Neil Young, Bob Dylan och Jimi Hendrix också sådana. Jag spelade lite gitarr själv när jag var yngre, undrar om jag gjorde några fyrkantiga kukriff då? Om man inte lyckas med att göra ett fyrkantigt kukriff är det då en trekantig ballemelodi det närmsta man kan komma och hur låter de i så fall?

4 kommentarer:

Erika sa...

"Tröttsam orgie av fyrkantiga kukriff"

...man kan helt enkelt säga att de sög...

Per-Olof Fahlborg sa...

Ok, det fattar jag att det sög, men ordet? Fyrkantig vet jag vad det är, kuk vet jag vad det är, och riff vet jag vad det är. Men kombinationen av dessa tre ord? Ett fyrkantigt riff, OK. En fyrkantig kuk, OK. Men kukriff? Gitarriff görs på en gitarr...

Anonym sa...

Svärmor skrattar så hon gråter!!!!

Standuplars sa...

Du som förhud borde ju vet...

Bloggarkiv

Mitt foto
Falkenberg, Halland, Sweden
Ståuppkomikens Stig-Helmer. Lagom rolig, lagom mesig och med dubbelnamn.